تحولات لبنان و فلسطین

مستند سینمایی «قوی‌دل» با موضوع پرونده خون‌های آلوده در دهه ۶۰ به کارگردانی علی‌فراهانی‌صدر و تهیه‌کنندگی سعید الهی در دومین روز از جشنواره سینماحقیقت در حالی اکران شد که توانست بیشترین مخاطب را از آن خود کند.

مستندی درباره ورود خون‌های آلوده در دهه ۶۰

به گزارش قدس آنلاین قطار هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» شنبه شب به ایستگاه پایانی رسید و و برگزیدگان این دوره معرفی شدند.  

مستند «قویدل» ساخته علی فراهانی صدر در ۴ بخش جایزه هیات داوران، بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، جایزه شهید آوینی و جایزه ویژه دبیر جشنواره به شخصیت فیلم، برگزیده شد. به بهانه برگزیده شدن این مستند به سراغ علی فراهانی صدر رفتیم تا جزئیات بیشتری از این مستند، بدانیم.

مستندی با موضوع سیاه

علی فراهانی موضوع مستند «قوی‌دل» را پرتره آقای احمد قویدل عنوان کرد و گفت: ایشان در دهه ۶۰ و در زمانی که فرآورده‌های دارویی و خون‌های آلوده از فرانسه وارد ایران شد در پرونده مربوط به این موضوع فعالیت ویژه‌ای داشتند. با ورورد کرونا به ایران در سال ۹۸ اتفاقات تلخ زیادی رخ داد، یکی از آن اتفاقات دستگیری ۲ خبرنگار در ارتباط با شایعه پراکنی خبر ورورد ویروس کرونا به ایران بود و این موضوع من و نویسنده را یاد موضوع داروهای آلوده انداخت. آرش خلیلی به عنوان پژوهشگر این پروژه در بحث داروهای آلوده به هر بخشی که رجوع می‌کرد به اسم «احمد قویدل» می‌رسید. با آقای قویدل جلساتی را برگزار کردیم و بعد از ۴ جلسه ایشان راضی شد،  راجع به زندگی شخصی خودش صحبت کند.

وی با اشاره بر موانع ساخت مستند که بیشتر در مرحله پیش تولید بوده ، بیان کرد: بعضی از مسئولین معتقد بودند که موضوع این مستند سیاه است و نمایش دادنش در این شرایط جامعه به صلاح نیست اما آقای سعید الهی(تهیه‌کننده) و مرکز گسترش سینمای مستند تجربی و پویانمایی پشت کار ایستادند و مجوز ساخت را دریافت کردند.

کارگردان مستند «آسوده بخواب کوروش» در ادامه افزود: به نظر من مدیوم اصلی مستند، تلویزیون است اما از ابتدا فرم این مستند را برای پرده آماده کردم زیرا می‌دانستم این محتوا امکان حضور در تلویزیون را ندارد.

جنبه حمایتی جشنواره ارزشمند است

فراهانی در پاسخ به این پرسش که جشنواره سینما حقیقت چقدر برای جوانان برای ورود به حوزه مستند ایجاد انگیزه می‌کند، گفت: شرکت در چنین جشنواره‌هایی قطعا کار کارگردان‌ را سخت‌تر می‌کند اما از طرفی هم حضور در این جشنواره‌ها اعتبار زیاد و جنبه حمایتی برای فیلم‌سازان دارد.  

وی افزود: مبلغی که به عنوان جایزه دریافت کردم، دلگرم کننده بود چون در حین ساخت مستند بودجه کم آوردیم و ما مجبور شدیم برای ادامه کار از جیب خودمان هزینه کنیم. من حتی دستمزد بخش کارگردانی و تدوین را دریافت نکردم.

این مستندساز در خصوص کیفیت برگزاری هفدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت گفت: اولین بار بود که در جشنواره سینما حقیقت شرکت کردم و نمی‌توانم نظر درستی بدهم اما با توجه به شنیده‌ها، متوجه شدم که جشنواره نسبت به پارسال بهتر برگزار شده است به هر حال در این جشنواره فضای آشنایی هنرمندان با یکدیگر فراهم می شود و این اتفاق برای من بسیار دلچسب بود.

مستندی درباره ورود خون‌های آلوده در دهه 60

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.